Loading...
Foteliki

Klasyfikacja oraz kryteria doboru foteli samochodowych

Pomyślałam, że dobrym pomysłem będzie krótkie kompendium wiedzy nt. fotelików dziecięcych i zasad ich użytkowania. Nie będę ukrywać, że w tej materii nie czuję się tak pewnie jak przy recenzjach wózkowych, dlatego jeśli będziecie mieć jakieś uwagi, sugestie, spostrzeżenia – zapraszam do kontaktu 🙂

 

Odkąd prawo o ruchu drogowym nakazuje przewozić dzieci w fotelach samochodowych (lub na specjalnych podstawkach) do momentu osiągnięcia przez nie 150 cm wzrostu, istnieje konieczność stałego kontrolowania i dostosowywania tychże sprzętów do masy i wzrostu dzieci, oraz umiejętny dobór i montaż w naszych pojazdach.

 

Co prawda na rynku zaczynają pojawiać się fotele z zakresem wagowym od urodzenia do górnej granicy użyteczności, to jednak bezpieczniejsze wydaje się dosłowne „przejście” przez parę kategorii wagowych, dokonując zmian, wtedy, gdy istnieją określone tego przesłanki. Podstawowym kryterium, klasyfikującym foteliki samochodowe na grupy, jest waga oraz wzrost dziecka, jednakże parametr wiekowy powinien być traktowany umownie i dostosowywany indywidualnie do dziecka.

Jeszcze jakiś czas temu istniało pięć zasadniczych grup fotelików. Grupy te zacierają się ze względów ekonomicznych powodując, że producenci oferują nam produkty, które łączą w sobie nawet trzy kategorie wagowe. Nie mniej jednak postanowiłam pozostać przy „starej” klasyfikacji:

 

grupa 0 i 0+ ( 0-13 kg) Fotelik dla niemowlaka

 

To grupa tzw. nosidełek, przeznaczonych dla dzieci od urodzenia, aż do momentu osiągnięcia przez nie 9 kg lub 13 kg, a w modelach pośrednich 10 kg.

Maluchy podróżują ZAWSZE tyłem do kierunku jazdy, w pozycji najbardziej dla nich komfortowej i bezpiecznej. Fotel z grupy początkowej posiada regulowany kąt odchylenia oraz wkładkę redukcyjną (spłycającą) dla noworodka (0-3 m-ca).

 

W aucie może być zamocowany pasem samochodowym lub osadzony na bazie isofix. Dziecko znajdujące się w foteliku 0 i 0+ przypinane jest uprzężą. Regulowane 3 lub 5 – punktowe pasy bezpieczeństwa, stanowiącą integralną część wyposażenia, przy czym bezpieczniejsze są pasy 5-punkowe. Minimalizują ryzyko uszkodzenia miednicy dziecka podczas kolizji drogowej.

 

Większość modeli, posiada także systemy szybkiego wpinania nosidełka w stelaż wózka, lub ma taką możliwość dzięki zastosowaniu specjalnych adapterów. Jest to rozwiązanie przydatne, jednak nie należy traktować go, jako sposobu na codzienny spacer ( z wykluczeniem fotelików rozkładanych zupełnie na płasko np. Cybex cloud Q, Jane Matrix II ).

 

 

Pozycja dziecka w foteliku cybex Cloud Q

źródło: internet

 

Wskazówka:

Rozważ model z przedziału do 13 kg, gdyż może posłużyć nawet do 15 go miesiąca życia dziecka.

Nie spiesz się ze zmianą fotelika na następny. Pamiętaj, że wystające nóżki nie są tego wyznacznikiem. Jeśli możesz prawidłowo zapiąć pasy, a głowa dziecka nie wystaje poza górną krawędź siedziska – na zmianę jeszcze za wcześnie!

 

Niemowlęta należy wozić wyłącznie tyłem do kierunku jazdy. Jeśli zdecydujesz usadowić fotelik na przednim siedzeniu, pamiętaj o wyłączeniu poduszki powietrznej w aucie. Niezastosowanie się do tego wymogu, może skutkować nie tylko mandatem, ale być zagrożeniem dla życia dziecka w razie wypadku.

grupa 0 – I (0-18 kg) Fotele uniwersalne, na pierwsze lata

 

Foteliki z tej grupy są odpowiednie dla dzieci od urodzenia do osiągnięcia przez nie wagi 18 kg i wieku około 4 lat. Jest to pierwsza kategoria grup połączonych i może być szczególnie atrakcyjna dla dzieci wysokich rodziców, które ma szansę zbyt szybkiego przekroczenia parametru wzrostowego w nosidełku.

Dla zapewnienia ciągłego komfortu i bezpieczeństwa rosnącego dziecka, należy wybrać fotelik z możliwością wielopozycyjnego odchylania oparcia na czas aktywności i snu.

Dla najmłodszych koniecznym wyposażeniem jest wkładka redukcyjna, zapewniająca właściwe podparcie. Foteliki z tej grupy posiadają regulowane zagłówki (dopasowują się do wzrostu dziecka) oraz 5 – punktowe pasy bezpieczeństwa. Montowane do kanapy samochodu za pomocą pasów samochodowych lub systemem isofix, który jest bezpieczniejszy, lecz trzeba za niego zapłacić więcej.

Najzdrowiej dla młodego kręgosłupa i nie zawsze stabilnej głowy, jest możliwość montowania fotelika tyłem do kierunku jazdy i wożenie w ten sposób dzieci, nawet do 4 roku życia!

Dlatego modele, które taką możliwość posiadają (np. Britax Dualfix lub Klippan Kiss2, Concord reverso) będą idealnym rozwiązaniem dla rodziców poszukujących sprawdzonych technologii dla podróży wolnej od zmartwień.

 

Klippan Kiss 2

źródło: internet/osiemgwiazdek.pl

Wskazówka:

Zawsze dopasuj fotel do auta, w którym będziesz wozić dziecko. Różnice w wypukłościach i wklęsłościach tylnej kanapy, mogą sprawić, że dany model nie będzie pasował. Nie może on poruszać się na boki, powinien pozostać nieruchomy przy próbie szarpnięcia. Nieprawidłowy montaż fotelika jest jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez rodziców. Bądź odpowiedzialny, od Ciebie zależy bezpieczeństwo Twojego dziecka.

grupa I i I-II (9-18 kg, 9-25 kg) Gdy dziecko siedzi samo

 

Foteliki tej grupy są przeznaczone dla dzieci ważących – odpowiednio 9-18 kg oraz 9–25 kg. Większość modeli montowana jest przodem do kierunku jazdy, ale i w tej grupie można znaleźć foteliki RWF, montowane tyłem (np Recaro Polaric, Axkid Duofix, Britax Max-Way). Dziecko przypinane jest nadal uprzężą, stanowiąca integralną część fotela, a on sam może być zamontowany przy pomocy pasów samochodowych lub systemu isofix. Przy wyborze tej kategorii, warto sprawdzić, czy dany model posiada regulację oparcia, by dziecko mogło w nim wygodnie spać. Pomocne będą dodatkowe akcesoria tj. uchwyt na butelkę czy letni pokrowiec (np. frotte), które dodatkowo podwyższą komfort podróżowania.

 

Axkid duofix

źródło: internet/tosia.pl

Wskazówka:

Zmiany fotelika na następny dokonujemy, gdy linia oczu dziecka zaczyna przekraczać krawędź oparcia fotela, lub gdy nie możemy prawidłowo zapiać pasów. Warto jednak zauważyć, że pasy w większości modeli posiadają szeroki zakres regulacji i nie trzeba się o to szczególnie martwić. Inaczej ma się sprawa w fotelikach RWF ( montowanych tyłem do kierunku jazdy, gdzie przyjmuje się, że głowa wystająca poza zagłówek jest wyznacznikiem zmiany (tak jak w fotelach 0+ ).

Nie obawiaj się, że w fotelu RWF dziecku będzie niewygodnie, gdy jego nóżki będą nieco opierać się o oparcie samochodowej kanapy. Dziecko znajdzie sposób na wygodne ich ułożenie 🙂

grupa I-II-III (9-36 kg) Na dobrych parę lat

 

Wybór fotela z tej grupy (9-36 kg) zaraz po niemowlęcym nosidełku, zdaje się być warunkowany głównie aspektem ekonomicznym. Choć ze względu na specjalną budowę może on bowiem służyć dziecku od 9 miesiąca życia do nawet 12 lat (np. Recaro Young Sport Hero), powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na wyposażenie takiego fotela, które w momencie użytkowania musi być adekwatne do wieku dziecka. Możliwość regulacji oparcia co najmniej do pozycji półleżącej, wkładka dla malucha dzięki której ograniczymy przestrzeń w foteliku (by nie był zbyt obszerny) to dość kluczowe kwestie. Ważna jest także taka regulacja pasów, aby w każdym czasie jego użytkowania przylegały i zabezpieczały prawidłowo.

 

 

Recaro Young Sport Hero

źródło: internet

 

Wskazówka:

Fotele tej grupy montowane są przodem do kierunku jazdy. Jest to szczególnie ważne, gdy decydujemy się przewozić w nim dziecko w dolnej granicy wieku/wagi. Należy w tym przypadku rozważyć montowanie fotelika na tzw. isofix, który z pewnością będzie bezpieczniejszy, niż montaż pasem samochodowym.

grupa II, II-III i III (15-25 kg, 15-36 kg) Bez własnych pasów bezpieczeństwa

 

Ostatnia kategoria, to fotele dla dzieci o wadze od 15 kg do 25 kg i od 15 kg do 36 kg. Ponieważ w zdecydowanej większości modeli tej grupy, dziecko przypinane jest samochodowym pasem bezpieczeństwa, istotne, by obok wymaganej wagi/wieku posiadało także odpowiedni wzrost. Prawidłowo przebiegający pas jest jednym z gwarantów bezpiecznego przewożenia, dlatego dobrym wyborem będzie fotelik posiadający specjalne prowadnice pasów np. Britax Kidfix. Concord Trasformet T .

 

W tej grupie wagowej, nie należy nastawiać się na duże zakresy regulacji oparcia. Jednakże możliwość nawet niewielkiego odchylenia, z pewnością zwiększy komfort podróżowania podczas snu dziecka. Siedzisko powinno być dobrze wyprofilowane, posiadać podłokietniki, które ochronią biodra w razie zderzenia bocznego. Ważna jest możliwość regulacji wysokości zagłówka oraz szerokości ramion. Atutem będzie możliwość wpięcia fotela w isofix ( uchwyty znajdujące się w szczelinie między oparciem, a siedziskiem siedzenia samochodowego). Często siedzisko fotelików z tej grupy można oddzielić od oparcia (np Diono Monterey). Zostaje wtedy podstawka do siedzenia dla starszego dziecka. Pamiętajmy, że takie rozwiązanie jest mniej bezpieczne, ze względu na trudność prawidłowego poprowadzenia pasa bezpieczeństwa, co w przypadku kolizji może skutkować obrażeniami.

 

Britax Kidfix

źródło: internet

 

 

Na koniec jeszcze kilka sugestii. Niezależnie od tego, z jakiej grupy fotelik właśnie wybierasz:

 

– sprawdź wyniki, jakie osiągnął w testach zderzeniowych wybrany przez Ciebie fotelik, zwracając szczególną uwagę na ocenę bezpieczeństwa. Im więcej gwiazdek, tym lepiej, jednak prześledź pozostałe kryteria, gdyż może się okazać, że np. skomplikowany montaż fotela obniży jego całościową ocenę. Choć będzie bezpieczny, nie zdecydujemy się na jego zakup.

 

– pamiętaj, że foteliki sprzed kilku lat nie gwarantują odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Materiały użyte do ich produkcji mogą być przestarzałe i nie posiadać ochronnych właściwości. Kupując fotel z tzw. „drugiej ręki” nigdy nie mamy pewności, że nie uczestniczył w kolizji drogowej i nie posiada ukrytych uszkodzeń;

 

– z rozwagą dokonuj rotacji pomiędzy grupami wagowymi. Nie przesadzaj dziecka zbyt wcześnie do fotela następnego, im dłużej będzie dobrze chronione, tym lepiej.

 

– dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa w pierwszych latach życia dziecka, wybierz fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy. Pamiętaj, że taka pozycja jest konieczna dla bardzo małych dzieci (silne hamowanie, kolizja drogowa) oraz pożądana u tych, nieco starszych. Najlepszym rozwiązaniem jest wożenie dziecka w foteliku RWF aż do 4 roku życia;

 

– prawidłowe dociągniecie pasów uprzęży w foteliku (możliwe tylko wtedy, gdy dziecko nie ma na sobie kurtki) oraz poprawnie poprowadzony pas samochodowy mocujący go do kanapy auta, to aspekty, wpływające na bezpieczeństwo przewożonych w nich pasażerów. Niedopełnienie tych warunków, w trakcie wypadku, może prowadzić do krytycznych skutków. Pamiętaj o tym;

 

– masz starsze dziecko, które korzysta z pasa samochodowego? Sprawdź, czy jego cześć biodrowa leży płasko na udach, a barkowa przebiega przez środek mostka i barku. Nie ryzykuj uszkodzeń narządów wewnętrznych swojej pociechy;

 

– pamiętaj, że na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać.

 

 

WYBRANE