Loading...
MiejskieUniwersalneWózki

Cybex Priam Lux Seat

Krótko przed Świętami Bożego Narodzenia na testy przyjechał jeden z najbardziej rozpoznawalnych wózków minionego roku. Ten zachwycający swoim designem wózek dziecięcy, wybierają gwiazdy światowego formatu. Liv Tyler czy Kiera Knightley to nie jedyne nazwiska wożące swoje dzieci tym luksusowym produktem marki Cybex.

Moja przygodna z Priamem rozpoczęła się w lutym ubiegłego roku, kiedy podczas targów Kids Time w Kielcach, moje oczy zwróciły się ku niemu. Wtedy jeszcze nie wiedziałam, że tworzeniu wózka przyświecała idea połączenia funkcjonalności i stylu, a wózek Priam z linii Cybex platinum to hołd dla pewnej pary amerykańskich projektantów i architektów 🙂 Tak powstał – ekstremalnie wytrzymały, nowoczesny wózek klasy premium!

Priam imponuje nie tylko wyglądem, a także liczbą możliwych konfiguracji. W zależności od potrzeb/upodobań można go nabyć w wersji spacerowej Lux lub też zdecydować się na System Light 2 w 1, w którym siedzisko spacerowe i gondola stanowią dwie różne tapicerki osadzone na jednej, wspólnej ramie. Stelaż, stanowi połączenie elementów chromowanych i matowo czarnej rączki, do którego dobrać można jeden z 3 rodzajów kół oraz płozy na śnieg. To od nas zależy, jaki zestaw stworzymy dla swojego dziecka.

Oprócz tych technicznych niuansów, Cybex pozostawia nam do wyboru aż 8 opcji kolorystycznych, zarówno w wersji Light, jak i Lux: jesienny Autumn Gold, ponadczasowy Black Beauty, uniwersalny Desert Khaki, w barwach fioletu Grape Juice , zieleni – Hawai, wprost nieziemski Manhattan Grey, ostry Hot & Spicy oraz niebiański True Blue 🙂

Jest w czym wybierać.

Wracając do kwestii moich wcześniejszych kontaktów z tym modelem, to nie tak dawno, bo latem ubiegłego roku,miałam okazję ponownie go spotkać. Odbyło się to całkiem nieoczekiwanie, podczas spaceru z pewną sympatyczną blogerką. Jeśli jesteście ciekawi jak sprawdza się Priam w systemie 2 w 1, obszerny opis znajdziecie na mamygadzety.pl.

Przedmiotem moich rozważań jest bowiem Priam Lux Seat w tapicerce Autumn Gold z kołami trekkingowymi. O różnicach dzielących obie wersje, postaram się wspomnieć nieco dalej.

Stelaż, koła, właściwości jezdne   Aluminiowy, lekki stelaż wózka ma prostą, ale ładną linię. Jego konstrukcja umożliwia różne zastosowania tej samej ramy. Priam może służyć jako wózek głęboki (gondola), stelaż pod fotelik Cybex (tzw travel system) lub jako spacerówka z dwoma siedziskami spacerowymi do wyboru: lux i light. Dzięki jednemu, uniwersalnemu adapterowi zamiana poszczególnych opcji jest bardzo prosta i szybka.

Wizualnie wózek prezentuje się bardzo dobrze, choć jak wszędzie znajdą się przeciwnicy takiego designu 🙂 Także kwestia luzów w rączce, może nastręczać niemałych wątpliwości. Jestem przekonana, że jest to spowodowane sposobem składania wózka oraz możliwością przejścia w system dwukołowy w szczególnie trudnym terenie (dla porównania podobnie zachowuje się rączka w Calemeonie). Choć dla mnie to żadna niedogodność, osoby przyzwyczajone do zwartych i sztywnych stelaży, mogą czuć się zaniepokojone. Zupełnie niepotrzebnie 🙂

Oprócz tej „latającej” rączki Priam jest raczej sztywny i nie chwieje się na boki. Stelaż sam w sobie ma dość słabą amortyzację. Tył ugina się co prawda nieco, jednak będzie to lepiej odczuwalne przy cięższym dziecku (maksymalny udźwig stelaża 17 kg). Im dziecko lżejsze, tym trudniej jej doświadczyć. Przód amortyzowany jest tylko w przypadku zastosowania kół lekkich.

Rączka regulowana teleskopowo, w zakresie od ok 98 cm do 110 cm. Pokryta jest skóropodobnym materiałem o bardzo dobrej jakości. W centralnej części kierownicy umiejscowione są dwa przyciski: jeden do regulacji jej wysokości oraz drugi do składania wózka. Na rączce znajdziemy także smycz asekuracyjną dla rodzica (względy bezpieczeństwa).

Jak już wcześniej wspomniałam, Priam, w obliczu piaszczystych plaż, schodów czy w lesie może być w naprawdę prosty sposób przekształcony w dwukołowca, bez konieczności demontażu siedziska spacerowego.

W zależności od terenu po jakim najczęściej się poruszamy i od stylu życia, który prowadzimy, można dokonać wyboru co do rodzaju kół.

Koła lekkie (amortyzowane) są małe ale zwrotne. Ich wąski profil i mała waga sprawdzą się na idealnie gładkich nawierzchniach (asfalt, utwardzone, proste drogi, CH).

Koła all terrain (na każdy teren) zapewniają gładką i komfortową jazdę nawet na wyboistych nawierzchniach. Są to koła duże i szerokie, zapewniające dodatkową amortyzację i doskonale radzą sobie na bruku, plaży czy lesie.

Koła trekkingowe (te, które testowałam) są hybrydowym rozwiązaniem dla rożnych powierzchni. Koła tylne o średnicy 30 cm są stosunkowo wąskie, ale ładnie trzymają się drogi. Na tylej osi umieszczony nożny hamulec, blokujący oba koła. Hamulec pracuje lekko i bardzo sprawnie.

Całkiem spore koła przednie (średnica 20 cm) zapewniają doskonałą zwrotność wózka, a ich średnica jest na tyle duża, że radzą sobie dobrze także na trudniejszym podłożu.

Oprócz tych, 3 wariantów kół, mamy szansę uczynić z Priama pojazd śnieżny, montując zamiast przednich kół – płozy 🙂 Jedyne, co mogę na ich temat powiedzieć, to to, że żałuję, że nie mogłam ich przetestować 🙂

Wszystkie koła posiadają system szybkiego demontażu ze stelaża. Wykonane są z elastycznie pracującej, wytrzymałej gumy i nie grozi im przebicie. Przednie koła można zablokować do jazdy na wprost (srebrna zapadka na frontowej stronie belki stelaża).

Moje odczucia jezdne są zdecydowanie lepsze niż wtedy, gdy prowadziłam go latem. Pewnie wynika to z większej wagi mojego dziecka, gdyż wózek bardziej dociążony, lepiej tłumi drgania powstające podczas jazdy po nierównym terenie. W moim odczuciu Priam jest skrętny, powadzi się go lekko, CICHO i swobodnie. Po odpowiednim wyregulowaniu wysokości rączki, całkiem przyzwoicie podbić wózek pod krawężnik.

Siedzisko Lux i jego składowe: budka, pasy i podnóżek   Jak już wspomniałam, także w kwestii rodzaju siedziska mamy wybór. Możemy postawić, powiedzmy na bardziej skondensowany zestaw i wybrać siedzisko light czyli system 2 w 1 ( bez problemu przekształcimy go w gondolę) lub siedzisko lux, zwane przeze mnie „tradycyjnym”. Nazwałam je tak, gdyż faktycznie posiada cechy typowego siedziska spacerowego tj. takiego, gdzie osobno reguluje się kąt oparcia pleców i nachylenie podnóżka. Siedzisko light natomiast jest siedziskiem w typie „kubełka” ( jak w b.cameleon). Poniżej pomocna grafika, zapożyczona ze strony cybex-online.com

Siedzisko lux jest bardzo wygodnym „fotelem” osadzonym na ramie wózka. Doskonale dopasowane do typowej wysokości stołów (ok 80 cm), umożliwia zastosowanie go jako mobilnego krzesełka w restauracjach czy na wyjeździe 😉 Oryginalnie siedzisko posiada miękką i zapewniającą podparcie wkładkę. Dzięki niej nie czułam potrzeby montowania na nim niczego dodatkowego. Wkładka czyni siedzisko bardzo przytulnym i komfortowym dla dziecka. Obecność tego materacyka, może nieco spłyca powierzchnie siedzenia większemu dziecku ubranemu w zimowe odzienie. Należy zauważyć, że mój syn ma prawie 3,5 roku i nadal mieści się w wózku, nawet w grubej kurtce. Wymiary siedziska, w szczególności wysokość oparcia, dla mnie są zadowalające (53cm wysokości). Mogłoby być ono nieco głębsze, ale te 23 cm które tu mamy, pozwolą i starszemu dziecku na komfortowe podróżowanie Priamem. Bardzo istotnym jest regulowany podnóżek, który bezproblemowo ustawimy w pożądanej pozycji.

Siedzisko, w zależności od naszych potrzeb, montowane w obu kierunkach jazdy. W każdej z tych opcji istnieje możliwość regulacji oparcia (4 poziomy) od pionu absolutnego ( :P) do pozycji całkowicie poziomej ( umożliwia wożenie naprawdę małych dzieci). Regulacji nachylenia oparcia dokonujemy przy pomocy mechanizmu, umieszczonego w górnej części oparcia (od zewnątrz).

Jednym z kolejnych atutów siedziska lux, poza jego „tradycyjnością” jest powiększana buda. Wyposażona w filtr przeciwsłoneczny UVP50+, może być z powodzeniem wykorzystywana podczas spacerów w cieplejsze dni. Sprzyja ku temu powiększenie budki, które uzyskujemy dzięki rozsunięciu zamka błyskawicznego. Zyskujemy wtedy dodatkowy „panel” ochronny, co pozwala na dobre osłonięcie dziecka od słońca czy wiatru. Budka regulowana jest bezgłośnie dwu i trój stopniowo (w przypadku opcji jej powiększenia). Wyposażona z wizjer do podglądania małego pasażera. W niektórych modelach wizjer stanowi przewiewna siatka, w moim egzemplarzu była to przeźroczysta folia. W oparciu i daszku, wózek nie posiada schowków, ani kieszonek.

Priam lux posiada 5 punkowe pasy bezpieczeństwa o sporym zakresie regulacji (pasy objęły spokojnie 3,5 latka w zimowej kurce), zarówno w szerz, jak i na wysokość. Regulacja wysokości pasów możliwa pomiędzy dwoma poziomami. Dla lepszego dopasowania ich do dziecka, można je przesuwać góra – dół. Pasy wyposażone w miękkie, odpinane osłonki.

Pałąk wykonany z wysokiej jakości skóropodobnego materiału. Choć może sprawiać wrażenie położonego w nietypowym miejscu, jest bardzo wygodny w użytkowaniu, wypinany obu lub jednostronnie umożliwia dobry dostęp do dziecka i ułatwia mu wysiadanie. Pałąk jest ruchomy na tyle, że nie trzeba go demontować, jeśli chcemy złożyć wózek.

Podnóżek z możliwością indywidualnej regulacji w 3 pozycjach, to zdecydowany plus siedziska lux (w wersji light podnóżek jest częścią nierozłączną całego siedziska i nie można go regulować). Tapicerowany w zasadzie na całej swojej powierzchni, w miejscu przeznaczonym na stopy dziecka, zabezpieczony odpornym na zabrudzenia i uszkodzenia materiałem. Regulacji dokonuje się przy pomocy dwóch przycisków, umiejscowionych po jego bokach.

Kosz zakupowy jest dla mnie zupełnie nietypowy. Użytkowałam już kosze duże i głębokie, płytkie ale z dobrym dostępem, kosze zamykane i pseudo kosze:P Priam posiada kosz częściowo zamykany, na magnesy (od strony prowadzącego), z możliwością jego powiększenia w przypadku duuużych zakupów. W każdej pozycji ustawienia siedziska do kosza jest dobry dostęp, także po rozłożeniu oparcia na płasko. Kosz jest duży i przestronny, a jego spód usztywniony, co uniemożliwia ocieranie, gdy jest obciążony. Boki kosza stanowi siateczka o dość gęstym splocie, która blokuje dostęp piasku. Maksymalne obciążenie wynosi 5 kg.

Parę zdań poświecę tapicerce, gdyż jak się okazuje, istnieje obawa o jej trwałość 😉 Tapicerka Priama ma unikalna optykę denim o ukośnym wzorze i jest uzyskiwana z naprawdę odpornych na zużycie materiałów. Jeśli przy tym jest przyjemna dla dziecka i nie ma struktury sztywnego ortalionu, to raczej jego dobra cecha 🙂 Myślę, że nie ma się co martwić o jej delikatność, bo w rzeczywistości jest mocna i wytrzymała. Istnieje możliwość zdjęcia jej do prania, gdyż montowana jest na rzepy i zatrzaski. W tapicerce brak elementów odblaskowych.

Składanie / rozkładanie   Priama bez problemu można złożyć jedną ręką do pozycji kompaktowej (gdy chcemy zapakować go do auta) lub wolnostojącej (co ułatwi postawienie wózka w restauracji, autobusie czy pociągu). System składania nazwany jest dwustopniowym, gdyż polega na wykonaniu dwóch ruchów: jednoczesnego naciśnięcia dwóch przycisków na rączce, doprowadzając do jej maksymalnego skrócenia, a następnie pociągnięcie za nią, tak by przednie koła schowały się między tylne.

Priama z siedziskiem Lux złożymy bez konieczności jego demontażu ze stelaża. Należy przy tym oparcie siedziska przechylić maksymalnie ku przodowi, a następnie postępować tak, jak opisałam powyżej. Trzeba zaznaczyć, że takiego kompaktowego składania można dokonać jedynie wtedy, gdy siedzisko skierowane jest przodem do kierunku jazdy. Nie trzeba także odpinać pałąka, gdyż wykazuje duży kąt regulacji i sam „opada” podczas składania wózka.

Rozłożenie wózka jest bardzo proste. Chwytając za rączkę stawiamy wózek na koła, a następnie regulujemy siedzisko do pionu. Po doprowadzeniu rączki do pożądanej wysokości, wózek jest gotowy do jazdy.

Ze względu na specyfikę stelaża i dość odstającą po złożeniu rączkę, Priam nie jest szczególnie mały po złożeniu, ale po zdemontowaniu kół (zwłaszcza tylnych) powinien mieścić się także w mniejszych bagażnikach naszych samochodów.

Dane techniczne   Wymiary wózka z siedziskiem Lux złożonego wraz z kołami: dł. 95 cm, szer. 58 cm, wys. 46 cm

Wymiary wózka z siedziskiem Lux stojącego na kołach: dł. 78 cm, szer. 58cm (rozstaw tylnej osi), wys. (max wys.rączki) 110 cm.

Siedzisko spacerowe: dł. oparcia 53 cm szer. oparcia 40 cm głęb. siedziska 23 cm szer. siedziska 25-35 cm

dł. podnóżka 23 cm szer. podnóżka średnio 25 cm

Rozstawy tylnej osi 58 cm Dł. wózka (od kołą tylnego do przedniego) ok 78 cm Zakres regulacji rączki 100 – 110 cm

Średnica kół przednich 20 cm Średnica kół tylnych 30 zm

Waga wózka z kołami siedziskiem Lux – około 12 kg

Akcesoria dodatkowe W wyposażeniu dodatkowym, dostępne: osłonka na nóżki, śpiworek, torba pielęgnacyjna, moskitiera, parasolka, narty, uchwyt na kubek oraz kid -board (dostawka dla starszaka). Osłonę przeciwdeszczową dostajemy w zestawie z wózkiem.

Ile kosztuje Priam i gdzie można go kupić? Wózek niestety nie należy do tanich. Jest to wysoka półka cenowa, co może zniechęcać, a dla wielu być nieosiągalnym poziomem. Za pełną wersję 3 w 1 należy zapłacić około 6 tyś zł, wersja spacerowa to koszt około 4 tys. Priama znajdziecie w dobrych sklepach stacjonarnych w całej Polsce, oraz sklepach internetowych. Możliwość symulacji i skonfigurowania swojego zestawu dostępna TU.

Podsumowanie Wymagania różnych ludzi odnośnie wyboru wózka różnią się tak jak różni się nasze życie. Posiadanie dzieci i podróżowanie z nimi nie zawsze jest proste i idzie według ustalonych schematów. Cybex Priam może stać się doskonałym towarzyszem już od samego początku, gdyż oferuje wyposażenie dopasowane do każdego wieku i indywidualnych potrzeb. Jego słabą stroną jest cena. Wózek jest bardzo drogi, ale kiedyś ktoś powiedział, że dana rzecz warta jest tyle, na ile znajdą się na nią nabywcy. Ja już parę Priamów spotkałam w swoim mieście, a Wy? 😀

  • Jestem.go.bardzo ciekawa. Ponieważ jestem zacięta użytkowniczka b. Cameleona od 3 lat dla przyszłego 2 dzidziusia szukam czegoś podobnego i.lekkiego. Myślałam nad b.Buffalo i właśnie cybexie aleczy nie myślisz że bugboo jednak wygrywa. Ten ma strasznie kwadratowa rączkę
    😉

    • Rączka faktycznie jest szeroka a przez to wozek prowadzi się bardzo komfortowo. Ja w każdym bądź razie lubię szersze kierownice i takie jak w wózkach sportowych 🙂
      Po złożeniu priam mniejszy od cama i siedzisko też na plus dla priam a. Amortyzacja lepsza w camie ale priam ciszej jeździ 😉

    • Rączka faktycznie jest szeroka a przez to wozek prowadzi się bardzo komfortowo. Ja w każdym bądź razie lubię szersze kierownice i takie jak w wózkach sportowych 🙂
      Po złożeniu priam mniejszy od cama i siedzisko też na plus dla priam a. Amortyzacja lepsza w camie ale priam ciszej jeździ 😉

  • Czy można byłoby zrobić recezję Bumbleride Indie?

  • Dzien dobry! A ja sie zastanawiam czy wybrać zestaw ze spacerówką w wersji light czy lux? Spotkałam sie z różnymi opiniami, jeden ze sprzedawców powiedział mi, ze priam lux jest lepszy dla starszego dziecka, maluch wychodzący z gondoli moze sie w takiej soaverowce zgubić… Jakies podpowiedzi?

WYBRANE